Nieuws

Count your Blessings, not your problems

Hoe je met de juiste instelling en wat interessante experimenten, alle tekortkom… Lees meer

Voldoende Slapen is net zo essentieel als Voeding!

Het belang van een flinke dosis aan Vitamine Zzz… Lees meer

Hoe jij je Motivatie Motor weer kan laten gieren!

Chaos, Hysterie, Paniek, Radeloosheid.. kortom.. je ziet het even niet meer zitt… Lees meer

Ben jij klaar voor een LifeStyle Lente Schoonmaak?

Laat je inspireren door deze 7 LifeStyle Lente Schoonmaak Acties De lente is i… Lees meer

Successen zijn er om gevierd te worden

Alsjeblieft, voor jou!

Wat is de uitnodiging van de werkgever aan zijn werk nemende collega’s om deze aan te sporen tot actie? Is dat zoveel mogelijk klanten bereiken, targets halen, extra overuren, doelstellingen aanscherpen, werkdruk opschroeven, de lat nog hoger leggen… Klinkt dit verleidelijk genoeg om je volledig in te zetten om te zorgen dat het bedrijf succesvol is?

“Ik ben toch zeker Sinterklaas niet”
Wat in je functieomschrijving staat, moet je gewoon doen. Dat is normaal…toch…?
Dus waarom zou je dan een schouderklopje moeten krijgen voor dat waar je eigenlijk gewoon aan moet voldoen? De lat steeds hoger leggen zonder enig perspectief, is dat werkelijk motiverend?
Of ligt de schakel tot werkelijke en blijvende successen voor teams en zo ook het bedrijf bij het overhouden van een goed gevoel? Tevredenheid, plezier, saamhorigheid, energie, lef?

Van rotte appels elimineren naar slingers ophangen.
Waar we ons toch vaak op richten is op dat wat nog (net) niet goed genoeg is.
Wat zou er gebeuren als we aandacht zouden hebben voor kleine dagelijkse successen? Persoonlijke successen, successen als team, dus op de werkvloer daar waar het allemaal gebeurd? Dit in plaats van klachten en problemen verzamelen. Niet dat we deze hoeven te ontkennen. Het gaat om een instelling op een dagelijkse basis wat we als eerste en de meeste aandacht gaan geven.
                                                                
Het vieren van succes genereert succes!

Uit ervaring en vast ook voor jou net zo herkenbaar is dat de sfeer en cultuur bepalend blijven voor het welbevinden van jou en je medewerkers binnen een organisatie.  De focus op positieve gebeurtenissen, op datgeen wat dus wel goed gaat, kan hieraan bijdragen. We kennen het principe wel dat het helpt om alle neuzen dezelfde kant op te houden, namelijk met de blik op vooruit naar positieve uitkomsten, maar elkaar complimenten geven, delen van succesmomenten en aanmoedigen lijkt toch niet altijd zo vanzelfsprekend te zijn. Toch heeft het een meerwaarde.
Het stimuleert namelijk om vol te blijven houden, zeker bij grote langlopende en intensieve projecten, waar het misschien zo hier en daar niet zo heel soepeltjes verloopt. Juist dan zijn dit soort positieve mijlpalen enorm belangrijk. Juist bij uitdagingen helpen gedeelde successen het lef te hebben, (zelf-)vertrouwen te houden, de creativiteit aan te sporen en mensen datgeen te kunnen laten doen waar zij goed in zijn.

Het domino-effect .
Door gezamenlijke successen te vieren wordt er een domino-effect in beweging gebracht wat zijn uitwerking heeft tot buiten het bedrijf, dus ook bij klanten. Mensen spreken eerder met trots en volle overtuiging van een bedrijf waar je het naar je zin hebt. Het houdt je daarnaast als bedrijf ook scherp wanneer je de focus houdt op de successen. Het brengt je tot nieuwe verhelderende vragen die je namelijk bewust maken van wat dit succes nu precies veroorzaakt heeft om daar vervolgens meer van te doen. Want wat heeft hier aan bijgedragen? Waar ligt het talent van de organisatie? Wie bekleden hierin belangrijke sleutelposities? We hebben het hier dus over een positieve focus om richting te geven aan een bedrijfsstrategie, het teamgevoel, kortom vanuit bedrijfskundig oogpunt op verschillende vlakken interessant. Als je gefocust bent op lange termijn resultaten, zie je de waardevolle momenten op de weg erheen niet meer. Terwijl die momenten ook in de toekomst juist heel belangrijk kunnen zijn. Bewust zijn van de acties die tot succes hebben geleid, kunnen waardevol zijn om te herhalen.

Hoe te vieren?

Je kunt de succes uitbundig vieren met een groot etentje, cadeaus, bonussen. Je kunt het ook klein houden; Succes benoemen, succes delen, opschrijven, ‘high five’ of gewoon een hand met de boodschap: “Bedankt!”. Juist die extra aandacht eraan geven, levert de winst op. Uiteraard zijn er verschillen in de manier waarop mensen aangemoedigd willen worden om het maximale uit zichzelf te halen. Het is net zo persoonlijk als een cadeautje voor iemand uit zoeken. Je ziet het bijvoorbeeld al met kerstpakketten, daar is ook vaak heel wat om te doen. De een vindt het geweldig om een hele doos met lekkernijen te krijgen. De ander geeft meer om een pluim, of ziet het bestede bedrag liever in geld uitgekeerd. Een eenvoudige klus is het niet, maar des te leuker is het als het je wel lukt. De moeite waard dus om je team op een positieve en bovenal effectieve manier aan te sturen.

Succesreflectie, haalt het enthousiasme uit je team naar boven.
Wil je meer informatie over hoe je jezelf,  je team of je medewerkers kan aansporen tot groter enthousiasme, betere resultaten met een verhoogd werkplezier?
Stuur je vraag of reactie dan naar info@ima-trainingenbegeleiding.nl of kijk op de website www.ima-trainingenbegeleiding.nl